Czy sklep internetowy odbierze Twoją starą lodówkę?

Kupujesz przez Internet kuchenkę, telewizor czy lodówkę? A co zrobić ze starym urządzeniem. Czy sklep internetowy odbierze Twoją starą lodówkę?

Pewnie dla wielu osób ta koncepcja brzmi dosyć fantastycznie, jednak polskie prawo wprowadza taki obowiązek względem sklepów internetowych, tele sprzedaży czy sprzedaży wysyłkowej. W ustawie określanych dosyć enigmatycznie jako… „środki porozumiewania się na odległość”:)

Ustawa

Zapisy te zawarto w Art. 37 Ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym:

1. Dystrybutor [osoba fizyczna, jednostka organizacyjna niemającą osobowości prawnej lub osoba prawna w łańcuchu dostaw, która udostępnia na rynku sprzęt] obowiązany jest do nieodpłatnego odbioru zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w punkcie sprzedaży, o ile zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje co sprzęt sprzedawany.

2. Dystrybutor, dostarczając nabywcy sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych, obowiązany jest do nieodpłatnego odbioru zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w miejscu dostawy tego sprzętu, o ile zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje co sprzęt dostarczony.

3. Dystrybutor prowadzący jednostkę handlu detalicznego o powierzchni sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynoszącej co najmniej 400 m2 poświęconej sprzedaży sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, jest obowiązany do nieodpłatnego przyjęcia w tej jednostce lub w jej bezpośredniej bliskości zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, którego żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 25 cm, bez konieczności zakupu nowego sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych.

4. Dystrybutor jest obowiązany do umieszczenia w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informacji w zakresie, o którym mowa w ust. 1–3. Dystrybutor udostępniający na rynku sprzęt za pomocą środków porozumiewania się na odległość jest obowiązany do przekazania tych informacji w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi, w szczególności na stronie internetowej lub w formie komunikatu.

Co to znaczy?

W praktyce zapisy ustawy mówią, o tym, że sklep internetowy ma obowiązek odebrać od nas stare urządzenie, jeśli jest tego samego rodzaju, co właśnie zakupione. Tym samym, że jeśli kupuję nową chłodziarkę, a mam do oddania starą, to sklep internetowy powinien ją ode mnie odebrać. Jest to odbiór zgodny z zasadą 1:1.

Druga ważna sprawa: sklep internetowy powinien w widocznym miejscu zamieścić informację na temat możliwości odbioru.

Test sklepów

Postanowiłam sprawdzić, czy i jak sklepy internetowe wywiązują się ze swoich obowiązków?

Spotkało mnie miłe zaskoczenie, bo w tych największych – np. Euro, Oleole, Electro, czy Avans – bez problemu znalazłam zakładkę na temat odbioru elektrośmieci (zwykle zamieszczana jest ona na dole strony, obok informacji o warunkach dostawy urządzeń).sklep internetowy

Wiele sklepów jednak, do tej pory, nie zamieściło takiej informacji. Można więc podejrzewać, że swojego obowiązku nie realizują. Z jednym ze znanych sklepów komputerowych przeprowadziłam zabawną korespondencję. Pracownik zapytany o odbiór sprzętu poinformował mnie, że

Sklep internetowy nie wykonuje tego typu działań.

Kiedy jednak upierałam się, że powinni realizować odbiory, dostałam taką odpowiedź:

Zweryfikowałem procedurę, rzeczywiście od stycznia tego roku przepisy objęły większy zakres sprzętu, w tym laptopy możliwością odbioru przez sprzedawcę na życzenie klienta.

Żeby można było odebrać od Pani laptopa należy przy składaniu zamówienia w uwagach (pole dostępne na stronie internetowej) powiadomić nas o chęci oddania zużytego sprzętu. Kurier (zazwyczaj ten sam, który dostarczy Pani nowy sprzęt) odebrać zużyty komputer od Pani.

Więc spodziewam się, że już wkrótce i ten sklep będzie odbierał stare lub niesprawne urządzenia:)

To mam „plusa” za uświadomienie pana z tego sklepu:)

Praktyka

Jak w praktyce realizowane są obiory? Wyjaśnia jeden ze sklepów:

Wygląda to w ten sposób, że po dwóch tygodniach (czas, w którym można odstąpić od umowy) od daty odebrania produktu kontaktuje się z Państwem firma kurierska, z którą należy umówić się na datę odbioru. Abyśmy zostali poinformowani o odbiorze bardzo prosimy o wypełnienie formularza.

Sądząc zatem z opisów, procedury są już opracowane. Ciekawe, jak z realizacją?:) Przyznam, że sama jeszcze nie miałam okazji testować usługi odbioru elektrośmieci przez sklep.

A Wy? Napiszcie:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked