Orzechy, a odchudzanie

orzechy macadamia

Zero tłuszczu?

Gdy dawno, dawno temu pozbywałam się ponad 10 kg nadwagi, to ze swojej diety wykluczyłam tłuszcz. Konkretnie mówiąc…

  • Przestałam smarować pieczywo masłem (zastąpiłam je serkami)
  • Przestałam dodawać majonez do sałatek czy kanapek
  • Nie jadłam nic smażonego
  • Ciasta czy słodycze ograniczyłam praktycznie do zera

Jak łatwo zauważyć, ograniczyłam ilość tłuszczu, który jest DODAWANY w czystej postaci, lub dodawany do przygotowania danej potrawy.

No dobrze – powiecie – ale tłuszcz jest potrzebny, bo dostarcza nam energii i rozpuszczają się w nim witaminy!

Oczywiście. Tylko po co dodawać tłuszcz jako taki? Przecież są produkty, które same z siebie zawierają tłuszcz i to zdrowy. A mowa tu o orzechach, serach czy rybach (o ile je jadacie, bo ja nie 🙂 )

Bogactwo orzechów

Może orzechy kojarzą Ci się tylko z bakaliami dodawanymi do ciasta, ale ja zachęcam do jedzenia ich codziennie! Pamiętam, że dawniej orzechy były rarytasem, dostępnym tylko od święta, ale teraz możemy kupić całą gamę orzechów. Do moich ulubionych należą nerkowce, migdały, orzechy włoskie i bezkonkurencyjne – orzeszki ziemne. Niedawno także zagustowałam w orzechach makadamia, które są stosunkowo drogie i baaardzo kaloryczne. Uważam jednak, że lepiej zjeść dosłownie 3 czy 4 takie orzechy niż paczkę chipsów:) a to dlatego, że orzechy zawierają białko, fosfor, magnez, żelazo a także kwasy Omega – 3, więc korzystnie wpływają na pracę mózgu i… nasz humor:)

Moc z orzechów

Jeśli tak jak ja uprawiacie sport, to może kupujecie czasem tzw. batony energetyczne. No! polecam przeczytanie składu – litania dziwnych składników zwykle odwodzi mnie od zakupu. Jestem za to przekonana, że więcej energii i minerałów dostarczą nam jednorodne produkty, jak orzechy. Ale gdzie – poza ciastami – znajdują one zastosowanie?

bieganie

Gdy byłam mała, to moja mama chyba sama wymyśliła kanapki z orzechami tj. z serkiem topionym a na to orzechy – na przykład włoskie. Z tego, co wiem, to chyba nikt inny nie robi takich kanapek? Natomiast ja do tej pory wierna jestem kanapce z orzechami – każdego rodzaju:)

Druga rzecz to poranna „owsianka” – i to bez względu na to, czy będzie to kaszka manna, jaglana, czy różnego rodzaju płatki – do takiej zupki zwykle dodaję dosłownie kilka orzechów i dzięki temu owsianka staje się pełnowartościowym posiłkiem.

Ile jeść?

Słyszałam o pewnej wegance, która jest bardzo otyła, bo… je orzechy. No, nie tędy droga:) Pamiętajcie, że w zdrowej diecie wszystko powinno być z umiarem.

Owsianka z orzeszkami piniowymi:)
Owsianka z orzeszkami piniowymi:)

Porcja orzechów to kilka sztuk dużych orzechów – mniej więcej tyle, ile zmieści się na łyżce stołowej. Takich porcji możemy zjeść jedną czy dwie dziennie i tyle nam wystarczy dla zdrowia i energii:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked