„Choroba” zwlekania i jak z nią walczyć?

4 marca to Dzień Walki z Prokrastynacją. Słowo pochodzi z łacińskiego procrastinatio – odroczenie, zwłoka – tendencja, utożsamiana z odwlekaniem, opóźnianiem lub przekładaniem czegoś na później. Co znaczące, jest to odwlekanie wykonania zadań pomimo dysponowania możliwościami ich realizacji.

Odkładamy załatwienie spraw w urzędzie, przegląd auta, czy wizytę u lekarza. Na później odkładamy także ważne życiowe decyzje: zmianę pracy na bardziej satysfakcjonującą, przeprowadzkę czy nawet decyzję co do swojego obecnego związku czy sytuacji osobistej.

Przyczyn odkładania jest kilka:

  • zadanie do wykonania jest nieprzyjemne czy trudne, dlatego jego realizację wolimy odłożyć w czasie
  • wiara, że przez odwlekanie, wcale nie trzeba będzie go realizować (problem sam się rozwiąze)
  • obawa przed zmianami
  • strach przed porażką
  • obawa związana z czekającymi nas konsekwencjami (także sukcesem!)

Niestety zwykle jednak odłożenie zadania na później, wcale nie sprawia, że problem zostanie rozwiązany. Wręcz przeciwnie – zaniedbane sprawy urzędowe kończą się problemami (także konsekwencjami finansowymi), zaniedbanie zdrowia może skończyć się rozwojem choroby, a nieserwisowane auto w końcu nam padnie. Gorzej jeszcze w sprawach życiowych, bo odkładanie ważnych decyzji skutkuje brakiem satysfakcji i rodzi frustrację. Dodatkowo ciągłe odwlekanie spraw, bardzo negatywnie wpływa na poczucie własnej wartości. Tracimy wiarę w siebie i czujemy się niekompetentni.

Jak temu zaradzić i przestać odwlekać?

  1. Nie demonizujmy problemu czy sprawy do załatwienia, nie myśl, że to bardzo trudne. Pomyśl raczej, że już tyle ludzi przez TO przeszło, że i Ty na pewno dasz radę.
  2. Jeśli zadanie jest duże, podziel je na mniejsze etapy i sukcesywnie realizuj.
  3. Szukaj inspiracji u innych ludzi – rozmawiaj ze znajomymi, którzy przechodzili przez podobne jak Twoje problemy, czytaj biografie
  4. Jeśli zadanie wydaje Ci się zbyt trudne – poproś o pomoc
  5. Podnieś atrakcyjność zadania – pomyśl, że może być ono ciekawe
  6. Zdejmij ciężar – zadanie niewykonane to ciężar na twoich barkach – wykonując zadanie, zdejmujesz go
  7. Pomyśl o nagrodzie, jaka Cię czeka po wykonaniu zadania – satysfakcja, że zrobiłeś TO i masz już to za sobą!

fot. pixabay

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked