Jak BIEGAĆ i CHODZIĆ w butach FIVE FINGERS?

Jak biegać i chodzić w butach Five Fingers? Pytanie z pozoru może wydawać się dziwne 🙂

No bo jak chodzić? Jak biegać? Normalnie!

Ale to nie takie proste 🙂 Podobnie gdy pierwszy raz założymy chodaki lub – na drugim biegunie – 10-centymetrowe szpilki, do takich butów musimy się trochę przyzwyczaić. Więc jak to jest z VFF (Vibram Five Fingers)?

 

PIERWSZE WRAŻENIE

VFF to buty tak zwane minimalistyczne, przez niektórych określane jako buty do biegania naturalnego. Tak naprawdę oferta five fingersów obejmuje różne aktywności, więc są buty do chodzenia, do biegania, do fitness’u itp.

Na samym początku zwracamy uwagę na ich wygląd, czyli wierzchy z pięcioma palcami – buty wygadają trochę jak rękawiczki. Uwagę przyciąga także miękka, elastyczna podeszwa, która mnie przypomina poduszeczki na łapkach kotów 🙂 Więcej na ten temat TUTAJ.

I właśnie przez tę budowę buta, stopę koniecznie trzeba stopniowo przyzwyczajać do używania Five Fingersów. Dlaczego?

 

RÓŻNICE POMIĘDZY VFF A „ZWYKŁYMI” BUTAMI

Jak wiemy, inne buty, nie mają pięciu palców 🙂 więc chodzi się troszkę inaczej. Dodatkowo odseparowanie każdego z palców zapobiegać ma powstaniu np. haluksów.

Zapewniam też Was, że każdy inny but, od tych najtwardszych (jak glany, chodaki, trapery), po najbardziej miękkie (jak tenisówki czy adidasy do biegania naturalnego) ma w porównaniu do VFF, twardą podeszwę.  Jak to rozumieć?

Po prostu każda zwykła podeszwa – mniej lub bardziej – usztywnia naszą stopę i sprawia, że część mięśni i ścięgien w ogóle lub prawie wcale nie jest używana. To dlatego po pierwszych próbach z Five Fingersami możemy odczuwać… ból!

 

POCZĄTEK UŻYWANIA VFF

No właśnie. Zakładamy buty i każdy, kto nas w nich zobaczy mówi:

– O, te buty na pewno są bardzo wygodne!

Oj, są, ale nie po pierwszym używaniu 🙂 Po pierwszych kilku razach w VFF, czułam ból stóp – bolały właśnie te nie używane do tej pory mięśnie i ścięgna. Po kilku – jak się okazało – zbyt intensywnych biegach nabawiłam się dziwnej kontuzji. Otóż miałam wrażenie, że moja prawa kostka jest jak z gąbki i dziwnie się ugina, ale lekarz nie stwierdził żadnego skręcenia czy złamania. Była to po prostu przeciążona stopa.

 

JAK WIĘC BIEGAĆ I CHODZIĆ W FIVE FINGERS?

  • Na początek zdecyduj się, na rodzaj butów jakie kupisz (do biegania, codziennych aktywności, fitness)
  • Jeśli np. standardowo biegasz godzinę dziennie spróbuj przebiec w VFF 20-30 min i to delikatnym tempem, analogicznie ze spacerami czy fitnesem – skróć daną aktywność o 2-3 razy
  • Pamiętaj, że pierwsze użytkowanie VFF ma jedynie przyzwyczaić stopę i inne stawy do nowego rodzaju ruchu
  • Obserwuj swoje odczucia (czy coś boli, czy są jakieś przeciążenia) i nawet jeśli czujesz się dobrze, zrób sobie co najmniej jeden, dwa dni przerwy
  • Kolejne aktywności w VFF także nie powinny być forsowne i oddzielone przerwą
  • Po kilku mini-treningach możesz spróbować dłuższego biegu czy spaceru i dalej obserwować reakcje organizmu

 

CO DALEJ?

Być może powyższe wskazówki brzmią bardziej jak przestrogi i może faktycznie tak jest 🙂

Ja sama choć posiadam już cztery pary VFF i tak nie używam ich częściej niż 1-2 razy tygodniu, traktując five fingersy raczej jako obuwie treningowe. Ale… 🙂 Pomimo tego, że z VFF trzeba trochę uważać, to i tak te buty są super!

Właścicielką pierwszej pary VFF stałam się dwa lata temu i do tej pory jestem im wierna. W Five Fingersach przebiegałam 2,5 półmaratonów (dlaczego dwa i pół? to już inna historia 🙂 ) i bardzo lubię aktywność w FVV jako odmianę od nabijania kilometrów w tzw. „zwykłych” butach 🙂

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked